Løten Arbeiderparti. Program 2023-2027

Dette er programmet Arbeiderpartiet går til valg på i Løten ved kommunevalget i 2023.

• Barn, unge og miljø
  • Velferd
  • Lokalsamfunn

Hilsen fra ordførerkandidat Synnøve Fjærgård

Kjære velger.

Jeg heter Synnøve Fjærgård og er 58 år. Jeg bor på Ådalsbruk, men vokste opp på Slettmoen. Min nærmeste familie består av 3 voksne barn, 2 svigerbarn og 1 barnebarn.

Jeg er veldig stolt av kommunen vår og alt vi har fått til her av tjenester, aktiviteter, idrettsanlegg, infrastruktur og bygg de siste årene. Alt dette har vært med tanke på at du skal trives og ha det godt der du bor. De beste forutsetningene for et godt liv, er at det blir tilrettelagt for god folkehelse.

Jeg vet at familien er viktig for deg. Derfor har jeg engasjert meg i politikken for å være med å bidra til at samfunnet stiller opp med gode tjenester, når du eller dine trenger det.

Arbeiderpartiet vil gi alle gode muligheter i livet. Vi mener at man skal bidra etter evne og få etter behov. Samfunnet er nå i stor endring. Vi blir stadig flere eldre og færre til å jobbe.

Løten kommune skal være en god arbeidsplass, slik at mange ønsker å jobbe her. For å få nok midler til å ha gode skoler og trygge omsorgstjenester, må vi ha flere innbyggere og arbeidsplasser. Det blir viktig for meg å gjøre Løten kjent som populær å bo i. Jeg vil jobbe aktivt for at Løten skal være en attraktiv kommune for etablering av næringsvirksomhet.

Målet er å skape gode oppvekstsvilkår for barna våre.

Godt Valg!

Ordførerkandidat for Løten Ap, Synnøve Fjærgård

Løten Aps ordførerkandidat Synnøve Fjærgård.

Hilsen fra varaordførerkandidat Jørn Arild Flatha

Kjære velger.

Barn og unges oppvekstsvilkår ligger mitt hjerte nærmest. En god barndom gir positive minner resten av livet. I Løten skal vi ha gode rammer for barna våre. Vi skal ha god kvalitet og et godt innhold i barnehage og skole. Et trygt barnehagetilbud betyr at barn kan oppleve lek, sosialisering og mestring med jevnaldrende. Skolen skal gi et trygt og inkluderende læringsmiljø, hvor hver enkelt elev skal ha like muligheter til å utvikle sine evner og nå sine mål. Jeg ønsker å bidra til trygge og gode oppvekstmiljøer for unga våres.

Gode fritidsmuligheter er også viktig, innen kultur og idrett, men også treffpunkter i det daglige for ungdommen. Dette vil Arbeiderpartiet jobbe for å videreutvikle og få på plass i Løten.

Frivillighet og dugnad er Løten gode på. Det er med på å skape tilhørighet og mangfold, og er viktig for miljøet. Å bygge tilhørighet er med på å bygge fellesskap, og gjennom fellesskapet skal vi bygge et trygt lokalsamfunn. Og trygge gode lokalsamfunn skaper livskraftige grender og et innholdsrikt og blomstrende sentrum.

Velferden i kommunen er viktig. Arbeiderpartiet er opptatt av gode offentlige tilbud i kommunen. Og vi sier nei til konkurranseutsetting og privatisering av velferden.

Vi setter barn og unge høyt. Alle skal ha lik rett til å lykkes i livet og få utvikle seg til sitt eget beste. For oss er dette et generasjonsløfte. Positivitet, optimisme og framtidstro skal fortsatt prege bygda vår. Jeg håper du vil være med oss på laget.

Godt valg!

Løten Aps varaordførerkandidat Jørn Arild Flatha

Løten Aps varaordførerkandidat Jørn Arild Flatha.

Barn, unge og miljø – en oppvekst for framtida!

Oppveksten bærer du med deg hele livet. Barnehage og skole er viktige fellesskapsarenaer i barns oppvekst.  Barnehagen og Løtenskolen skal kjennetegnes av gode opplevelser, nulltoleranse for mobbing, høy fagkompetanse, god læring og trivsel. Vi ønsker tidlig innsats for de som har behov, og en inkluderende kommune for alle. Barn og unge i Løtenskolen skal ha en trygg skolehverdag, der elever som sliter skal få den hjelpen de trenger. Det er viktig å sikre laget rundt eleven med en helhetlig tverrfaglig innsats. For Løten Arbeiderparti er kvalitet og innhold i både undervisning og skolemiljø viktig.

Løten Arbeiderparti vil:

• Tilrettelegge for mer lek inn i skolen innenfor gjeldende læreplan, slik at overgangen fra barnehage til skole blir lettere
  • Gi barna moderne verktøy, som leker og lekeapparater, læreverk og digitale verktøy, for best mulig utvikling i barnehage, SFO og 1-10 trinn
  • At det settes inn faglært vikar ved fravær
  • Arbeide for gode matvaner gjennom barnehage, skole og SFO, og vurdere muligheten for gratis måltid ved skolen
  • Sikre tverrfaglig hjelp til elever som har behov for det i barnehagen og i skolen
  • Beholde SFO i ferier unntatt 2 uker sommerstengt
  • Vurdere utvidede åpningstider i barnehage og SFO
  • Ha felles åpningstider for SFO og barnehage, slik at barnefamilier kan følge og hente barna samtidig
  • Videreføre MOT på LUS, og vurdere lignende program på mellomtrinnet
  • Sikre 5 dagers leirskoletur
  • At alle skolene i Løten skal være trafikksikre skoler
  • Få flere yrkesgrupper inn i skolen, bl.a. miljøterapeuter og vernepleiere
  • Ha et enhetlig innhold i barneskolene og barnehagene, gjenkjenne Løtenskolen og Løtenbarnehagen
  • Sette inn tilstrekkelig ressurser på tidlig innsats, for å redusere framtidig behov for spesialundervisning
  • Jobbe for inkludering i arbeidslivet for unge som står utenfor
  • Tilrettelegge for lærlingeplasser i Løten, og lage et felles miljø rundt lærlingene
  • Arbeide for å tilrettelegge for flere samlingspunkt for alle aldersgrupper
  • Videreutvikle Ungdommens Hus
  • Styrke det forebyggende barne- og ungdomsarbeidet
  • Etablere en fast ansatt vikarpool i skole og barnehage
  • Etablere en prøveordning med økt bemanning utover normtallet for antall ansatte i en barnehage

Velferd – trygghet hele livet!

Du skal føle trygghet i hverdagen i Løten. Når dagene er utfordrende er det viktig at fellesskapet stiller opp. I Løten skal det være husrom, hjertevarme og omsorg når behovet er der. Kommunen har ansvar for velferdstjenester fra vugge til grav. Etter samhandlingsreformen innebærer kommunens ansvar stadig flere og mer omfattende tjenester til alle aldersgrupper. Som innbygger i Løten skal du oppleve å få gode tjenester gjennom hele livet. Vi ser hele mennesket og du skal motta tjenester av god kvalitet innen fysisk og psykisk helse. Vi vil sørge for en god, trygg og verdig eldreomsorg. Vi ønsker at folk skal ha verdige boforhold og inntekt å leve av. Det betyr at det skal være mulig å eie sin egen bolig og at faste hele stillinger er hovedregelen. De store oppgavene løser vi best sammen og vi støtter opp om samarbeid mellom yrkesgrupper og tjenester.

Løten Arbeiderparti vil:

• At du skal kunne bo trygt hjemme med helsetjenester av god kvalitet
  • At du skal ha et tilpasset tilbud om aktiviteter og felleskap gjennom alle livets faser
  • Utvikle gode tjenester til et økende antall eldre, og mennesker med demenssykdom
  • Legge til rette for institusjonsplass når behovet er der
  • Legge til rette for tilgang på velferdsteknologi ut ifra den enkeltes behov og for alle brukergrupper
  • Forebygge digitalt utenforskap ved å legge til rette for praktisk bistand og opplæring av innbyggerne
  • Sikre tilbud om mat og måltider av god kvalitet gjennom kjøkkenet på Løten Helsetun
  • At Løten kommune skal ha gode forebyggende folkehelsetiltak og et aldersvennlig Løtensamfunn
  • Ha forebyggende tiltak rettet mot et økende antall yngre med helseutfordringer
  • Ha økt fokus på kvinnehelse i helsetjenestene
  • At kommunen utvikler en boligsosial handlingsplan som må inkludere alle grupper
  • Jobbe for utvikling av forebyggende tiltak innen psykisk helse og rus
  • Legge forholdene til rette for sunn seksuell helse, og forebyggende tiltak mot seksuelle overgrep
  • Forebygge vold i nære relasjoner
  • At du skal oppleve trygghet og støtte som pårørende i Løten
  • Arbeide for lik tilgang til tjenester og tilbud uavhengig av funksjonsnivå
  • At Løten kommune skal være en attraktiv arbeidsplass, som fremmer arbeidsglede, har godt arbeidsmiljø og gir mulighet for utvikling og kompetanseheving
  • At helsepersonell skal tilbys hele faste stillinger, med mål om sterke fagmiljøer og kontinuitet i tjenestene
  • At kommunen har målrettede tiltak for å rekruttere, utvikle og beholde kompetanse i tjenestene
  • At ansatte og ledere i helsetjenestene har kompetanse om digitalisering for å møte framtida

Miljø

Løten skal bidra med å spare energi og redusere klimautslipp.

Vi skal legge til rette for mer gjenbruk og sirkulærøkonomi. Kommunen skal stille krav om bærekraft ved innkjøp av varer og tjenester, og følge opp FNs bærekraftmål. Vi har alle et ansvar for å endre forbruk og livsstil for å bidra. Bilbruk bør reduseres. Samfunnet skal tilrettelegge slik at flere enten kan kjøre sammen eller benytte kollektivtransport. Våre samarbeidspartnere, HIAS, Sirkula, Eidisiva mfl., skaper hele tiden nye og gode løsninger for klimavennlig håndtering av avfall, vann og ren fornybar energi. Dette kommer oss til gode.

Løten Arbeiderparti vil:

• Gjøre tiltak for at kommunens egne bygg skal være «klimasmarte» f.eks. solenergi
  • At det skal kunne bygges mikrohus
  • Legge til rette for parsellhager
  • Gi løsninger for mindre forbruk og mer gjenbruk
  • Bevisstgjøre verdien av sirkulærøkonomi
  • Legge til rette for arenaer for bytte og dele for innbyggerne
  • Informere og oppfordre til at huseiere kan søke Enova-tilskudd, for å gjøre boliger mer energieffektive og klimavennlige
  • Ha gode muligheter for kollektivreiser
  • Følge FNs bærekraftmål for klima
  • Prioritere vern av dyrket mark høyere, ved utbygginger og forbedringer av infrastruktur. Løten Arbeiderparti vil på denne måten ivareta både miljø og natur, og jord- og landbrukets viktige betydning i Løten
  • Bevare Løtenfjellet, som et tur- og rekreasjonsområde for befolkningen i kommunen. Vi mener grensen for utbygging i Løtenfjellet er nådd, og vil arbeide for å begrense videre hyttebygging
  • Satse mer på å restaurere naturen, elver og vann. Dette for å sikre naturmangfoldet

Lokalsamfunn – Et godt liv i Løten

Løten midt i væla.

Her skal du kunne ha et godt liv, hvorhen du velger å bo. Vi ønsker å legge til rette for aktivitet og trivsel i hele kommunen. Grendene, lokalmiljøene skal få økt fokus. Det er viktig for oss at grendenes egenart og historie blir ivaretatt og videreført. Boområdene er viktig for folk. Folk vil kjenne på at «det skjer noe» der de bor. Vi ønsker å legge til rette for et økt samarbeid mellom kommune og velforeninger i grender, nærområder og byggefelt. Kommunen må tilrettelegge for at lek, aktivitet og friluftsliv kan skje i hele kommunen, og sørge for at det finnes tilskuddsordninger å søke på.  Kommunen skal være en pådriver for å fremme folkehelse og egenaktivitet.

Løten Arbeiderparti vil:

• Ha gode ordninger for tilskudd til lokalmiljø/grendene
  • Ha fokus på grendenes egenart, historie og grendehus
  • Tilrettelegge for regelmessig vedlikehold av kommunale lekeplasser og friarealer
  • Sette ut flere rastebenker langs gang- og sykkelstier, ute i lokalmiljøene. Det gir økt trivsel og legger til rette for aktivitet og folkehelse
  • I valgperioden 2023-2027, sette i gang arbeid med nærmiljøplaner for Nordbygda, Brenneriroa, Ådalsbruk, Rokoberget, Østre- og Vestre Skogbygd
  • Fortsette utvidelsen av gang- og sykkelveinettet i kommunen. Vi vil arbeide for et tryggere Løten for de myke trafikantene
  • Videreutvikle Løten sentrum, bl.a. gjennom utvikling av trivelige møteplasser
  • Fortsette samarbeidet gjennom politiråd og SLT-arbeidet (Samordning av Lokale rus- og kriminalitetsforebyggende Tiltak)
  • Satse mer på forebyggende arbeid i forbindelse med vold i nære relasjoner, slik at vi får et godt og trygt samfunn

Boliger

Gjennom å stimulere til økt bolyst i kommunen, ønsker vi å legge til rette for økt innflytting og økte fødselstall. Dette vil være med å sikre framtidas behov for ansatte i helsetjeneste, barnehage, skole og annen offentlig tjenesteyting.

Løten må derfor være offensive med boligutbygging. Vi vil tilrettelegge for ulike boformer.  Inngangsbarrierene er høye for unge i dag til å komme seg inn på boligmarkedet. Vi må tilrettelegge for flere alternativer, som leie til eie, leie og selveie. Vi mener kommunen skal være i forkant, og ha boligområder og tomter klare, når henvendelser fra privatpersoner og utbyggere kommer. Byggesaker skal behandles raskt og effektivt. Løten kommune skal være en pådriver for at en større andel av boligbyggingen er energismart.

Løten Arbeiderparti vil:

• At kommunen alltid skal ha attraktive boligtomter/arealer tilgjengelig
  • Sette krav til at deler av større utbygginger settes av til «leie til eie»
  • Stimulere til å tilby flere leieenheter
  • Sørge for gode bomuligheter for eldre, når det blir vanskelig å bo hjemme
  • Sørge for boliger til unge med omsorgsbehov eller andre utfordringer
  • Tilrettelegge for bosetting av flyktninger
  • Øke rammene for startlån fra Husbanken, slik at flere får muligheten til en god start på boligdrømmen
  • Se på leiemuligheter til selvkostpris
  • Se på mulighetene for å opprette et kommunalt eiendomsselskap
  • Styrke den universelle boligpolitikken

Næring

I Løten har vi et variert næringsliv med jordbruk, industri og mange ulike bedrifter. Flere av de som bor i Løten reiser ut av Løten for å arbeide. Løten er først og fremst en bokommune, men vi vil jobbe for å tiltrekke oss flere arbeidsplasser. Vi ønsker kontorplasser i kontorfellesskap til utleie. I tillegg vil vi tilrettelegge for nye områder for næringsutvikling, uten at det går for mye utover dyrket mark. Vi vil være med å bidra i det grønne skiftet, med å tilrettelegge for bærekraft og energieffektivisering. Videre vil vi tilrettelegge for videreutvikling av allerede eksisterende næringer, og etablering av nye næringer. Det er viktig å få elektrifisert jernbanen fra Hamar til Røros. Da vil mer av godstrafikken nord/sør kunne gå med denne banen, og det kan gi oss i Løten store muligheter med godslagring i Rosetområdet. Vi må bygge videre på Løten som turistkommune i framtida, også gjennom vårt samarbeid med Hamarregionen Utvikling og Visit Mjøsa.

Munch har etter hvert blitt et viktig varemerke for Løten. Kommunen skal fremme Munch og hans historie og verk. Lokalprodusert mat skal få økt fokus. Kommunen skal være en god samarbeidspartner og videreutvikle konseptet sammen med produsentene. Kommunen skal tilrettelegge for Pultost- og Akevittdagene som utstillingsvindu.

Løten Arbeiderparti vil:

• Arbeide for at Løten kan tilby næringstomter til konkurransedyktige vilkår
  • Tilrettelegge for kontorlokaler i samarbeid med næringslivspartnere
  • Være aktive for å få statlige og fylkeskommunale arbeidsplasser til Løten
  • Fortsette å utvikle Ånestad, Brenneriroa, Heggvin og sentrum som næringsområder og se på aktuelle områder rundt Roset og Østroa
  • Stå på for elektrifisering av Rørosbanen, da dette gir muligheter for godslagring i Løten
  • Sørge for et godt kollektivtilbud for bedre å utnytte nærheten til Gardermoen og Osloområdet. Dette vil bli fordelaktig for næringsaktører og etablering av statlige arbeidsplasser i Løten
  • Samarbeide med næringslivsforeningen, både for å bidra ved behov og dele nettverk
  • Videreføre næringsstøtte
  • Tilrettelegge for inkluderende arbeidsplasser sammen med NAV og næringslivet
  • Arbeide for å beholde landbruksutdanningen i området. Dette er viktig for oss i Løten, og vil legge forholdene til rette for fortsatt rekruttering

Kultur, idrett og frivillighet

Frivilligheten står sterkt i Løten og vi har et godt og inkluderende samfunn. Enkeltpersoner, lag og foreninger bidrar med mye ressurser, kompetanse og tilstedeværelse som kommer fellesskapet til gode. Løten har gode tradisjoner innen kultur og idrett.

Vi ønsker å tilrettelegge for at frivilligheten skal få bedre rammer, og at alle kan få delta og inkluderes innen kulturen og idretten i Løten.

Løten Arbeiderparti vil:

• I løpet av perioden 2023-2027 bygge ut Løten kino. Kinoen er et bygg som er viktig for kommunens kulturliv. En utbygging vil sikre at flere kan benytte seg av kinoen, og en større scene tilfredsstiller ønskene fra flere korps og musikere.
  • Spille på lag med turistforeningen. De gjør en viktig jobb for natur og folkehelsen til innbyggerne. Med økt samarbeid og innsats fra kommunens side, så vil dette kunne utvikles videre.
  • Arbeide for at en langsiktig investeringsplan til kirkebygg opprettholdes og videreutvikles. Dette ivaretas gjennom at det lages en vedlikeholdsplan for alle kirkebygg i Løten  .
  • Legge til rette for gode forhold for frivilligheten gjennom Frivillighetssentralen, samt lag og foreninger.
  • Bidra til gode arenaer for kultur, idrett og friluftsliv.
  • Ha videreutvikling av Kulturskolen.
  • Se på nye muligheter for bruk av biblioteket

Vår valgliste 2023-2027

18. Anita Dahl Kroken, f. 1967, Løten
  19. Cato Verge, f. 1989, Ådalsbruk
  20. Tone Elisabeth Rognli, f. 1971, Løten

(Plassene 1 og 2 er kumulerte)

Er du enig med Løten Arbeiderparti om Løten Arbeiderparti. Program 2023-2027?

Takk for din tilbakemelding!

Vil du vite hva mer vi kanskje er enig om?

Takk for din interesse!

Du vil nå motta nyhetsbrev fra oss :)

Takk for tilbakemeldingen. Vi kan ikke være enige om alt!

Kanskje er det andre saker du er enig med oss i?

Se andre politiske saker